Ústav
Celoživotného
Vzdelávania
Žilinská univerzita
 
Prihláška na Univerzitu tretieho veku
Prihláška na Univerzitnú školu jazykov
Prihláška na prípravný kurz CAMBRIDGE
Prihláška na prípravný kurz GOETHE-ZERTIFIKAT
Application form Slovak language
ENovinky e-mailom
Chcete byť o aktuálnych novinkách informovaní Emailom?
Zadajte svoju adresu.

 

N°1
   Ako na to na prednáške
   Ako na to na cvičení
   Bloomova taxonómia
   Fenomén zvaný hodnotenie
   Osobnosť učiteľa
N°2

Taxonómie:

Počas celého procesu vzdelávania očakávame od študentov určité správanie - získavanie vedomostí, zručností a kompetentností a zároveň preukazovanie ich získania.  

Bloomova taxonómia

Študenti môžu občas namietať, že dostali ťažkú otázku/úlohu v snahe vyhnúť sa odpovedi, ktorú nevedia, ale je pravda, že niektoré otázky/úlohy sú ťažšie ako iné. Náročnosť otázky/úlohy spadá do úrovne kritického myslenia. 

Jednoduché zručnosti vieme rýchlo a ľahko vyhodnotiť, zatiaľ čo zložité zručnosti, ako napríklad zostavenie hypotézy, kvantifikujeme ťažšie. Najdôležitejšie je, aby sme prostredníctvom kombinácie našich výstupov vzdelávania a kritérií hodnotenia poskytli našim študentom primerané informácie o tom, čo sa od nich očakáva a ako sa to bude hodnotiť. Bloomovu taxonómiu môžeme použiť na uľahčenie a zjednodušenie procesu kategorizácie otázok/úloh podľa ťažkostí. 

S Bloomovou taxonómiou ste sa už určite stretli pri tvorbe informačných listov. Táto uznávaná teória nám umožňuje stanoviť presnejšie definované študijné ciele a spoločný slovník na pomenovanie konkrétnych zručností potrebných pre odbornú spôsobilosť. 

V taxonómii je šesť úrovní, z ktorých každá predstavuje odlišné úrovne abstrakcie. Spodná úroveň obsahuje najzákladnejšie poznanie a najvyššia úroveň zahŕňa najintelektuálnejšie a najkomplikovanejšie myslenie. Študenti stavajú na predchádzajúcom učení sa, aby dosiahli vyššie úrovne porozumenia. 

Bloomova taxonómia nám poskytuje cestu, po ktorej vieme postupovať od začiatku koncepcie alebo zručnosti až po jej koniec, alebo do bodu, keď študenti môžu kreatívne premýšľať o téme a riešiť problémy sami.  

 

Taxóny alebo klasifikované skupiny (domény) sú štruktúrované hierarchicky. Vyššie skupiny nemôžu byť dosiahnuté bez toho, aby sa predtým nedosiahli nižšie skupiny. 

Kognitívna doména sa týka intelektuálnej oblasti študentov. Obsahuje šesť úrovní alebo podoblastí, ktoré zohľadňujeme: znalosti, pochopenie, aplikácia, analýza, syntéza a hodnotenie. 

Jednotlivé kognitívne úrovne môžeme pri plánovaní cieľov a výstupov vzdelávania vyjadriť prostredníctvom aktívnych slovies.

Ústav celoživotného vzdelávania
Sekcia cudzích jazykov
Univerzita tretieho veku
Univerzitná škola jazykov
Certifikované jazykové skúšky
Sekcia odborných programov
Projekty
Fotogaléria
Učiteľský Newsletter
created © 2009 MZM DATA