Ústav
Celoživotného
Vzdelávania
Žilinská univerzita
 
Prihláška na Univerzitu tretieho veku
Prihláška na Univerzitnú školu jazykov
Prihláška na prípravný kurz CAMBRIDGE
Prihláška na prípravný kurz GOETHE-ZERTIFIKAT
Application form Slovak language
ENovinky e-mailom
Chcete byť o aktuálnych novinkách informovaní Emailom?
Zadajte svoju adresu.

 

N°1
   Ako na to na prednáške
   Ako na to na cvičení
   Bloomova taxonómia
   Fenomén zvaný hodnotenie
   Osobnosť učiteľa
N°2

  1. Použite vstupnú motivačnú metódu -  problém ako motivácia. Je to metóda vyučovania opierajúca sa o psychologické zákonitosti myslenia študenta, ktoré sa začína až v problémovej situácii, keď sa stretne s nejakou komplikáciou alebo prekážkou.
  2. Technika vyučovania využiteľná pri tejto metóde vyučovania - brainstorming

  

Vstupná motivačná metóda – problém ako motivácia

Čo znamená pojem vyučovacia metóda

Formálna definícia ju vymedzuje ako cieľavedomý a zámerný postup vyučovacích činností učiteľa, ktorým sa realizujú učebné aktivity študentov orientované na dosiahnutie vytýčených cieľov, resp. výstupov vzdelávania (Bajtoš, 2013, s. 74-77). 

Pri motivačných metódach vyučovania chceme vzbudiť pozornosť a záujem študenta o vybraný objekt, situáciu, alebo problém.  Čo tým študent získa? Osvojí si vedomosti a postupy činností v problémových situáciách. Problém musí študenta upútať, umožniť mu využiť predchádzajúce vedomosti, a musí byť spätý s učivom a vyplývať z neho. Problémové úlohy majú byť modelmi typickými pre riešenie skutočných praktických činností.  

Kroky:  

  1. Analýza problému,pri ktorej sa študenti orientujú v probléme, sú schopní odlíšiť podstatné od nepodstatného, zamýšľajú sa nad problémom z hľadiska vzťahov a súvislostí. 
  2. Formulácia hypotéz,  v rámci ktorej študenti orientujú pozornosť na konečný cieľ. 
  3. Výber metód riešenia, kde sa študenti rozhodujú a uvažujú ako budú pristupovať k riešeniu problému. 
  4. Vlastné riešenie problémuzo strany študentov. 
  5. Overenie správnosti riešenia a zhodnotenie dosiahnutých výsledkov, kde učiteľ poskytuje študentom spätnú väzbu.  

 

Technika vyučovania využiteľná pri tejto metóde vyučovania – brainstorming

Je to technika vhodná pri frontálnom, skupinovom vyučovaní, ale aj pri individuálnej práci.  
Pozor! Treba oddeľovať vymýšľanie nápadov zo strany študentov od ich kritického posudzovania. Preto brainstorming delíme na dve fázy. 

Pri nácviku brainstormingu by mal byť učiteľ trpezlivý. Mal by študentov uistiť, že sa nič nestane, ak povedia niečo nesprávne.  

Prvá fáza: kreatívna a spontánna 

Cieľ:  vyprodukovať čo najväčšie množstvo nápadov na danú tému/problém. 

Nikto nikoho nekritizuje, nesmeje  sa mu alebo inak nevyrušuje. Všetko sa iba zapisuje. Prvé z nápadov bývajú väčšinou racionálne, konvenčné, ale po uplynutí istej doby napätie na strane študentov opadáva a zvyšuje sa ich fantázia. Prichádzajú na nové, netradičné, niekedy možno až absurdné myšlienky. Táto fáza aktivity môže byť často sprevádzaná smiechom, uvoľnením a pozitívnymi emóciami.  

Druhá fáza: racionálna a logická 

Pravidlá : 

  1. Študenti môžu hovoriť čokoľvek, čo im napadne. 
  2. Nápady nehodnotíme a nekritizujeme. 
  3. Zapisujeme každý nápad bez výnimky. 
  4. Čím viac nápadov, tým lepšie. 
  5. Účasť na brainstormingu je dobrovoľná. Všetci nemusia mať nápady. 
  6. V brainstormingu pokračujeme dovtedy, kým sa objavujú nápady.  

Postup pri brainstormingu:  

  1. Oboznámime študentov s pravidlami brainstormingu a s problémom/témou, o ktorom rozmýšľame. 
  2. Vyzveme študentov, aby heslovite vyslovovali svoje myšlienky a nápady k danému problému/téme. Na zápis nápadov použijeme tabuľu alebo veľký papier bez ohľadu na ich správnosť. Zapisuje učiteľ alebo študenti. Študenti môžu pracovať aj vo dvojiciach a zaznačovať si spoločne, čo ich k danej problematike napadá. Keď dvojice skončia, môžu pokračovať v skupine.  
  3. Urobíme prestávku, počas ktorej študenti získavajú nové poznatky o probléme/téme. Prestávka môže mať rôzne trvanie – niekoľko minút, hodín, ale aj dní – v závislosti od potreby a charakteru problematiky/témy. Počas tejto témy sa študenti odosobňujú od návrhov.  
  4. Vyhodnotíme návrhy a riešenia podľa vopred stanovených kritérií. Využijeme kritické myslenie, vyberáme najlepšie nápady na ich ďalšie spracovanie a rozvíjame diskusiu. Pozornosť venujeme tomu, ako sa dajú nápady uskutočniť a nehľadáme dôvody, prečo sa nápad uskutočniť nedá.  

  

Možnosti využitia brainstormingu:  
1. Úvod do problematiky/témy. 

2. Zisťovanie rôznych názorov na problém. 

3. Hľadanie nových riešení. 

4. Zhrnutie učiva. Opakovanie už naučeného učiva. 

  

Použité zdoje: 

BAJTOŠ, J.2013.Didaktika vysokej školy. Bratislava: Iura Edition. 398s. ISBN 978-80-8078-652-6. 

https://eduworld.sk/cd/jaroslava-konickova/1857/brainstorming-v-skole-a-jeho-variacie

 

 

Ústav celoživotného vzdelávania
Sekcia cudzích jazykov
Univerzita tretieho veku
Univerzitná škola jazykov
Certifikované jazykové skúšky
Sekcia odborných programov
Projekty
Fotogaléria
Učiteľský Newsletter
created © 2009 MZM DATA