Ústav
Celoživotného
Vzdelávania
Žilinská univerzita
 
Prihláška na Univerzitu tretieho veku
Prihláška na Univerzitnú školu jazykov
Prihláška na prípravný kurz CAMBRIDGE
Prihláška na prípravný kurz GOETHE-ZERTIFIKAT
Application form Slovak language
ENovinky e-mailom
Chcete byť o aktuálnych novinkách informovaní Emailom?
Zadajte svoju adresu.

 

N°1
N°2
   Základné pravidlá formulovania výstupov vzdelávania
   Ako na to na prednáške
   Ako na to na cvičení
   Fenomén zvaný hodnotenie
   Osobnosť učiteľa

Pre vzdelávanie ako cestu za poznaním sme my tí, čo plánujú a nastavujú pravidlá. Garant študijného programu plánuje celý itinerár cesty, pravidlá aj sprievodcov na jej jednotlivých úsekoch.

A čo je úlohou VŠ učiteľa a študenta ?

 

 VŠ učiteľ

 VŠ študent

Aká je jeho úloha

stanoviť jasné a zrozumiteľné pravidlá - výstupy vzdelávania pre predmet, pravidlá na overenie ich dosiahnutia s cieľom ponúknuť študentovi efektívne portfólio potrebných informácií 

naštudovať výstupy vzdelávania a vyvíjať systematicky iniciatívu na ich dosiahnutie 

Čo musí vedieť

aplikovať nastavené pravidlá v danom semestri na špecifiká študijnej skupiny a dodržiavať ich

učivo v celej stanovej šírke -  vedomosti, zručnosti, kompetentnosti 

Čo mu pomôže pri riešení problémov

 teoretická príprava, doterajšia skúsenosť, ale aj ďalší tréning 

 teoretická príprava, samostatnosť a iniciatívnosť, aktívne učenie na seminároch, samoštúdium, konzultácie ale aj ďalší tréning

A čo má robiť v neštandardnej   / krízovej situácii

konzultovať s garantom študijného programu, kolegami, odborníkmi v problémovej oblasti

 obrátiť sa na VŠ učiteľa

 

 

Všetky výstupy vzdelávania musia mať:

  • aktívne sloveso, ktoré opisuje správanie, ktoré preukazuje, že sa študent niečo naučil;
  • informácie o kontexte demonštrácie;
  • všetky výstupy vzdelávania nesmú zahŕňať iba nižšie úrovne Bloomovej taxonómie (t. j. vedomosti a porozumenie). Požiadavky v rámci vysokoškolského štúdia musia obsahovať aj úroveň syntézy a analýzy, hodnotenie a aplikáciu vedomostí alebo tvorivej práce s nimi.

Čím vyššia úroveň kognitívnych schopností, tým viac by nám mal byť schopný študent preukázať samostatnosť, schopnosť reagovať a riešiť nepredvídateľné situácie ako aj vyššiu mieru rozhodovania. Žiak základnej školy aj študent II. stupňa vysokoškolského štúdia môžu kriticky analyzovať  informácie aj v kontexte. Výstupy vzdelávania však budú diametrálne odlišné. Prirodzene aj s ďalšími parametrami.

 

Základná štruktúra textácie výstupu vzdelávania je nasledovná:

Študent / učiaci sa – identifikuje učiaceho;

Činnosť /aktivita - aktívne sloveso signalizujúce očakávanú úroveň učenia;

Miera - označiť predmet a rozsah (hĺbku a šírku) očakávaného učenia;

Kontext(ak je to možné, relevantné) - by mal objasniť pracovný a / alebo sociálny kontext, v ktorom je kvalifikácia relevantná.

 

KTO má daný výsledok dosiahnuť + ČO urobí (aktívne sloveso) + v akom KONTEXTEAKO dobre to urobí (miera) 

 

Všetky výstupy vzdelávania musia zodpovedať kritériám definovaným prostredníctvom akronymu SMART:

Specific – presne stanovené;

Measurable – merateľné;

Attainable – dosiahnuteľné, adekvátne;

Relevant – pre predmet relevantné, zamerané na výsledok;

Timed – časovo ohraničené a časovo dosiahnuteľné.

 

Používanie fráz ako "mať pochopenie""preukázať povedomie" a "mať vedomosti" vo výstupoch vzdelávania je často predmetom diskusií. Problémom je, že obsiahnuté slovesá majú v sebe určitý stupeň nejednoznačnosti a študentovi nie je celkom jasné, čo sa od neho očakáva. Preto neodporúčame tieto tvary slovies používať pre definovaní cieľov študijných programov a celého študijného programu. Alebo je možné použiť ich na definovanie výsledkov vzdelávania na úrovni študijného programu, kde nemusia byť výstupy exaktne merateľné.

 

Príklady nejasných a vhodných slovies pre formuláciu cieľov a výstupov vzdelávania (Zdroj: CEDEFOP, 2017, upravené)

 

Nejasné, nejednoznačné slovesá: vedieť, pochopiť význam, rozumieť, zoznámiť sa, určiť, byť si vedomý, oceniť, porozumieť, naučiť sa, uvažovať

Vhodné, presné slovesá: rozlíšiť medzi, identifikovať, rozlišovať, vyriešiť, zostaviť, konštruovať, upraviť, napísať zoznam, porovnať, vytvoriť zoznam

 

Ústav celoživotného vzdelávania
Sekcia cudzích jazykov
Univerzita tretieho veku
Univerzitná škola jazykov
Certifikované jazykové skúšky
Sekcia odborných programov
Projekty
Fotogaléria
Učiteľský Newsletter
created © 2009 MZM DATA