Ústav
Celoživotného
Vzdelávania
Žilinská univerzita
 
Prihláška na Univerzitu tretieho veku
Prihláška na Univerzitnú školu jazykov
Prihláška na prípravný kurz CAMBRIDGE
Prihláška na prípravný kurz GOETHE-ZERTIFIKAT
Application form Slovak language
ENovinky e-mailom
Chcete byť o aktuálnych novinkách informovaní Emailom?
Zadajte svoju adresu.

 

N°1
N°2
   Základné pravidlá formulovania výstupov vzdelávania
   Ako na to na prednáške
   Ako na to na cvičení
   Fenomén zvaný hodnotenie
   Osobnosť učiteľa

Čo môže zlepšiť a zefektívniť moju prednášku? Ako môžem motivovať mojich študentov, aby prišli na moju prednášku a bola pre nich prínosom?
Rovnako ako v minulom čísle nášho newslettra, tak i dnes vám prinášame zopár tipov a taktík, ktoré vám pomôžu k tomu, aby sa stala vaša prednáška efektívna a zaujímavá.

Snažme sa byť čo najviac zrozumiteľní. Ukážme študentom problematiku v „širšom svetle“. Vysvetlime, ako naša prednáška súvisí s predchádzajúcim učivom, s témou celého kurzu a s celkovými cieľmi nášho predmetu. Začnime prednášku krátkym zhrnutím hlavných bodov predchádzajúcej hodiny a ukončime prednášku predstavením tém nasledujúceho stretnutia. Je dobré zdôrazňovať, ako jednotlivé témy na seba nadväzujú alebo môžeme osloviť samotných študentov, aby našli prepojenia medzi nimi. Týmito prepojeniami nového učiva s prebratým učivom pomáhame študentom lepšie porozumieť danej problematike.

Do prednášky zahrňme iba pár bodov. Počas 50-minútovej prednášky by sme mali prejsť maximálne 3-4 témy a počas 75-minútovej prednášky maximálne 4-5 tém. Prezentáciou kľúčových pojmov podporíme ciele prednášky a zadania.

Vyhnime sa čítaniu skrípt. Rozpracovanie skrípt a textov je dobré s použitím príkladov a ukážkových cvičení, alebo problémov.

Buďme flexibilní. Sledujme záujem či problémy študentov počas výučby a buďme pripravení podľa toho prispôsobiť našu prednášku. Naše prípravy sú pre prednášku dôležité, ale nezabúdajme ani na nevyhnutnosť interakcie so študentami.

Nezabudnime na rozsah pozornosti. Nemali by sme zabúdať na fakt, že priemerný rozsah pozornosti dospelého človeka je 15-20 minút, preto by sme mali rozložiť našu prednášku do 15-minútových podtém. Na konci každej podtémy poskytnime priestor na otázky alebo striedajme 15-minútovú prednášku s 15-minutovými interaktívnymi aktivitami alebo audio-vizuálnymi prezentáciami.

Zvážme ciele. Všeobecným cieľom prednášky je hlavne odovzdať študentom informácie o niečom čo nevedia. No nad týmto cieľom sa môžeme zamyslieť aj hlbšie. Chceme ich len pripraviť na skúšku z tohto predmetu, alebo ich zároveň chceme podnietiť k hlbšiemu zamysleniu sa nad danou problematikou?

 

V budúcom čísle nášho newslettra vám prinesieme zaujímavé tipy, ako aktívne zapojiť študentov do prednášky.

Ústav celoživotného vzdelávania
Sekcia cudzích jazykov
Univerzita tretieho veku
Univerzitná škola jazykov
Certifikované jazykové skúšky
Sekcia odborných programov
Projekty
Fotogaléria
Učiteľský Newsletter
created © 2009 MZM DATA