Na základe hlavných zistení je možné postulovať rámcové odporúčania:
1. Využívanie moderných aktuálnych technických prostriedkov. Tradičné formy sú dostatočné, ale mládež vyrastá v aktuálnych podmienkach, orientuje sa v nich lepšie a efektívnejšie. Toto využívanie môže výrazne pozitívne ovplyvniť úspešnosť štúdia. Ide napr. o nasledujúce podporné prostriedky:
- e-learnig,
- interaktívne ukážky,
- výučbové filmy, 3D modely a pod.,
- rýchla spätná väzba, ktorú moderné technické prostriedky umožňujú (napr. krátke testy po zhliadnutí interaktívnej prezentácie...),
- blogy, odborné vedecké články, populárne a popularizačné texty, reálne príklady využitia, prípadové štúdie, neúspešné príklady využitia atď.
2. Dostatočne erudované vysvetlenie a objasnenie potreby tradičných foriem výučby (učebnice, skriptá) študentom. Pre mládež „elektronického veku“ je takéto vysvetlenie potrebné – môže prispieť k intenzívnejšej akceptácii danej formy výučby.
3. Apel na pochopenie učiva v zmysle praktických konkrétnych príkladov využitia. Overenie pochopenia je možné realizovať taktiež v zmysle praktického využitia – aplikácie, funkčnosti, obhajoby na základe relevantných referencií a pod.
4. Diskusia ohľadne učiva, vedomostí, ich využitia a uplatnenia. Možnosť hlbšieho pochopenia, možnosť upozorniť na ďalšie zdroje informácií.
5. Využívať diferencované zdroje informácií – ich vhodná kombinácia. Napr. učebnica, interaktívny model, odborné články na internete, populárno-vedecké články na internete, príklady využitia...
6. Pri overovaní vedomostí dbať na pochopenie v zmysle praktického využitia naštudovaných informácií.
7. Dostatočne vysvetliť hodnotu variabilných a diferencovaných informácií. Naučiť študentov kombinovať informácie z viacerých relevantných zdrojov.
8. Využívať polemiku s informáciami v zmysle podpory hľadania vlastného názoru študenta. Aj niektoré vedecké školy môžu byť vo vzájomnom protiklade – vylučovať sa. Takéto informácie nutne vytvoria polemiku – nútia hľadať argumenty na podporu určitého riešenia, názoru...
9. Dôsledne dbať na relevanciu informácií. Využívať iba relevantné zdroje, nepripúšťať žiadne nerelevantné, neoverené, skreslené alebo nedôveryhodné zdroje.
|