Nástrojom pedagogického skúmania bol test čitateľskej gramotnosti. Išlo o overujúci test, ktorý overuje mieru čitateľskej gramotnosti študentov. Výsledok testu konkrétneho študenta sa neporovnáva s výsledkom testu iných žiakov, resp. zámerom testu nie je usporiadať študentov podľa dosiahnutého výkonu, ale u každého diagnostikovať úroveň stavu rozvoja čitateľských zručností meranej podľa pripravenej a definovanej škály.
Pre naše skúmanie boli stanovené nasledovné hypotézy mapujúce rôzne závislosti čitateľskej gramotnosti na rozličných sociologických indikátoroch.
Hypotéza 1: Úplnosť/neúplnosť rodiny má vzťah k čitateľskej gramotnosti a to: úplnosť rodiny – lepšie výsledky a naopak neúplnosť – horšie výsledky.
Hypotéza 2: Vzdelanie rodičov má vzťah k čitateľskej gramotnosti a to: vyššie vzdelanie – lepšie výsledky a naopak nižšie vzdelanie – horšie výsledky.
Hypotéza 3: Ekonomická závislosť/nezávislosť má vzťah k čitateľskej gramotnosti a to: vyššia závislosť na rodičoch v tomto zmysle predstavuje viac času na štúdium ako aj viac voľného času – čiže výsledky v testu budú lepšie a naopak.
Hypotéza 4: Počet prečítaných kníh má vzťah k čitateľskej gramotnosti a to: väčší počet prečítaných kníh znamená lepšie výsledky.
Hypotéza 5: Počet kníh v knižniciach má vzťah k čitateľskej gramotnosti a to: väčší počet kníh v knižniciach znamená lepšie výsledky.
Hypotéza 6: Návšteva knižníc ma pozitívny vzťah čitateľskej gramotnosti a to intenzívnejšia návšteva knižnice - lepšie výsledky.
Hypotéza 7: Sledovaniespravodajstva má pozitívny vplyv na čitateľskú gramotnosť.
Hypotéza 8: Ovládanie cudzieho jazyka/jazykov má vzťah k čitateľskej gramotnosti a to: vyššia úroveň ovládania cudzieho jazyka - lepšie výsledky a naopak.
Hypotéza 9: Aktuálne najvyššie dosiahnuté vzdelanie má vzťah k čitateľskej gramotnosti. Vyššie vzdelanie predstavuje nutnosť intenzívnejšieho štúdia – teda aj pochopenia daných skutočností a naopak.
Hypotéza 10: Spokojnosť so štúdium na ŽU nemá vzťah k čitateľskej gramotnosti.
Hypotéza 11: Vek, pohlavie a región bydliska nemajú vzťah k čitateľskej gramotnosti.
|